Застава 101, популарно звана Стојадин и Кец, био је аутомобил који је производила фабрика „Застава аутомобили“ из Крагујевца, од 1971. до 2008. године. Настао је на бази тада технички веома модерног „Фијата 128“, са мало измењеним задњим делом — петим вратима и био један од првих аутомобила произвођених у данас превлађујућој „хечбек” варијанти.

У току своје 37 година дуге производње, од 16. новембра 1971. до 20. новембра 2008. године, овај аутомобил је произведен у укупно 1.045.458 примерака. Милионити примерак је произведен 1991. године, а рекордна годишња производња била је 1979. године, када је са монтажних трака сишло 88.918 примерака. За време производње аутомобил је неколико пута био технички и естетски унапређиван, али је до краја производње задржао свој препознатљиви облик. Године 1988, године је добио назив „Скала” и задржао га до краја производње. Производио се у варијантама са пет и троје врата и најчешће са мотором од 55 коњских снага, запремине 1.100 кубика. Поред лимузине, „Застава 101” је била у понуди и као „пикап” доставно возило, које је производила фабрика „Застава специјална возила” из Сомбора и он се производио до 2010. године.

„Застава 101” је убрзо по почетку производње стекла статус „националног возила” у Југославији и постала најпродаваније Заставино возило. Због приступачне цене, брзо је преплавила домаће путеве и улице, а постигла је и значајан извозни успех, превасходно у земљама западне и источне Европе, али и широм света. Посебну популарност стекла је у Пољској, где је у периоду од 1973. до 1983. године склапана у Фабрици путничких аутомобила (ФСО).

Током производње дуге пуних 37. година „Застава 101” је прошла пут од модерног аутомобила, са веома напредним техничким решењима, на почетку производње, до технички застарелог модела са најдужим стажом у производњи, на крају производње. На овакав однос утицали су бројни фактори. Модел „Флорида”, који се појавио 1988. године био је припреман за наследника модела „101”, али услед распада земље и санкција он није заживео у правом смислу. Како се нашла у незавидном финансијском положају и није могла да ради на стварању нових модела, „Застава” није желела да се одрекне модела „101”, за којим је и даље владала потражња на домаћем тржишту и ако би да није било рата и санкција његова производња била обустављена вероватно почетком 1990-их. Последње године производње „Застава 101” је била званично други најјефтинији аутомобил на свету са ценом од 419.903 динара или 5.120 евра.

Производња модела „101/Скала” престала је 21. новембра 2008. године након пуних 37 година производње. Укупно је произведено 1.045.458 комада модела „101/Скала”, као и 228.274 модела „128” што укупном збиру износи 1.273.732 примерака југословенске варијанте легендарног „Фијата 128”.

Приредио: ГТО “Крагујевац”
Фото: Архива ЗЦЗ